Kamis, 24 Mei 2012


Nasihat Untuk Saya dan Anda............
Amiirul Mukminin berkata:

"Wahai diri, sungguh hati manusia itu bagaikan wadah, yang terbaik darinya ialah yang paling rapi menjaga segala yang disimpan didalamnya..."

Manusia itu ada tiga macam : Rabbani yang berilmu, orang yang senantiasa belajar dan selalu berusaha agar senantiasa berada di jalan keselamatan, atau orang awam yang bodoh dan picik yang mengikuti suara yang benar dan yang bathil, yang bergoyang bersama angin yang menghembus, tiada bersuluh dengan cahaya dan tiada melindungi dirinya dengan pegangan yang kua
Wahai diri, ilmu lebih utama dari pada harta, dien menjagamu, sedang harta kaulah yang menjaganya, harta akan berkurang jika kau nafkahkan, sedang ilmu akan semakin bertambah subur jika kau nafkahkan, demikian pula budi, yang di timbulkan harta akan hilang dengan hilangnya harta.
Wahai diri, dengannya orang memperoleh keta'atan dan penghormatan sepanjang hidupnya serta nama harum setelah wafatnya.








Wahai diri, kaum penumpuk harta telah "mati" dimasa hidupnye, sedang orang-orang sholeh tetap "hidup"sepanjang masa. Sosok tubuh mereka telah hiilang, namun kenangan kepada mereka tetap hadir di hati.

Ah, terlalu banyak yang ingin ku ceritakan ......

Memang, telah kudapati orang yang cerdas akalnya, tapi ia tak dapat dipercaya. Sering kali ia memperalat untuk kepentingan dunia yang pasti binasa, menindas hamba-hamba Allah dengan nikmat-Nya yang di karuniakan atas dirinya dan memaksakan pendapatnya atas orang-orang kecintaan Allah SWT, atau ku dapati orang yang patuh kepada para pembawa kebenaran, tetapi tidak memiliki keyakinan yang mantap untuk menembus kesulitan2nya..

Tidak!! bukan kedua tipe ini!
http://www.myquran.org/forum/showthread.php?t=13269

 

Followers